Fancy-Fair 2018

Fancy Fair zaterdag 25 augustus 2018 Wij kunnen terugzien op een geweldige dag. Ondanks dat de weersvoorspellingen voor de zaterdag niet gunstig waren, hadden wij toch de gehele dag praktisch geen regen. Wij hadden wel onze voorzorgsmaatregel genomen, wij hebben nog even overwogen om eventueel de meubelen vanuit de kerk te gaan verkopen maar hebben daar toch vanaf gezien. Om zes uur zijn wij begonnen met het lossen van de vrachtwagens met meubels. Tot ongeveer kwart over negen heeft het geregend. De meubels hebben wij afgedekt met een kleden en alle spulletje op de kramen stonden lekker droog onder het dak van de kraam. Gelukkig was het om half tien droog en kon de markt keurig op tijd beginnen. De weersvoorspellingen kwamen niet geheel uit, de overlast bleef beperkt tot een paar kleine buitjes. De 35e Fancy Fair heeft € 31.603,74 opgebracht. Ten opzichte van vorige jaar iets minder, toen hadden wij aan het eind van de avond een opbrengst van € 35.318,36 euro. Dat we nu wat lager zitten heeft waarschijnlijk te maken met de ongunstige weervoorspellingen. Normaal is het om half tien drukken dan het nu was. Zowat € 32.000,– is een heel mooie opbrengst. Wij zijn er heel blij mee. Iedereen hartelijk dank, vooral voor al die vrijwilligers die geheel belangeloos hebben meegeholpen. De snertverkoop liep weer als een trein. De belangstelling was zo groot er een lange rij bij de kraam was voor de heerlijke snert. De snert was dan ook zo rond 14.00 uur uitverkocht. Er ging 350 liter van de hand. Ook bij de oliebollen liep het als een trein, er was voldoende aanvoer van het beslag, Doch de bakkers konden niet zo snel bakken dan als er vraag was om te verkopen . Eigenlijk zoals alle jaren hebben wij enkele kramen die de hoogste opbrengst hebben, dit zijn dit jaar, ik zal er enkele noemen: de boeken en platen; Het Rad van Avontuur; Bloemschikken, de Snert, de kleding, het electra en de Kniepertjes. Om half vier was de markt voorbij, op dat moment ging de verkoop nog gewoon even door. Wat nog verkocht kon worden leverde nog iets op. Het opruimen ging dit jaar net zoals vorig jaar. Wij zijn begonnen met het inladen van de meubels zodat de verkoop op het kerkplein nog gewoon door kon gaan. Zo rond kwart over vier is begonnen met het opruimen van de kramen op het kerkplein. De vrijwilligers waren zo rond kwart voor zes klaar en was het Kerkplein door de veegwagen van de ROVA helemaal aangeveegd. Een compliment voor de ROVA dat zij ons willen helpen met het opruimen van het restant van de markt. Fijn dat zoveel vrijwilligers hebben meegeholpen, alleen met hulp van de vrijwilligers hebben wij deze dag met succes kunnen organiseren, hartelijk dank. Eigenlijk een dag die min of meer vlekkeloos is verlopen. In velerlei opzichten een perfecte dag. Op naar de 36e editie.

Zoals voorgaande jaren is een deel van de ingebrachte goederen, denk hierbij aan potten en pannen, kleding, schoenen en speelgoed op transport gegaan naar Roemenië. Ook is een deel van de goederen, speelgoed, overgegaan naar het eigen ZWO-project “de school ‘La Tulipe’ uit Mikondo, Kinshasa DRCongo”, om dit tijdens de vestingdagen ed. vanuit pand Zoer te koop aan te bieden. Fijn dat deze goederen op deze manier nog behouden blijven. Na de Fancy Fair zijn de boeken naar Pand Zoer gegaan en zal de verkoop van de boeken doorgaan op alle zaterdagen vanaf Kopje Cultuur tot en met de elfduizend markt. Ook tijdens deze Fancy Fair is een grote verloting gehouden. Al een aantal malen ben ik gevraagd “waar kan ik de uitslag vinden”. Deze kunt u vinden op de website www.pkn-steenwijk.nl. Ook zal deze worden afgedrukt in De Brug van deze maand.

Namens de Fancy Fair Harry Roskam

Fancy Fair zaterdag 26 augustus 2017 voor de 34e keer

Wat een geweldige dag. Toen ik ’s morgens zo rond half zeven aankwam, zag ik dat de vrijwilligers de kramen al hadden geplaatst in de Kerkstraat en de te verkopen spullen al op de kramen hadden gezet.

Al lopend tussen de kramen op het kerkplein, zag ik Harry Smit en zijn vrijwilligers, alle te verkopen boeken naar de kramen te brengen, een hele zware, klus. 197 bananendozen vol met boeken, vertelde Harry mij. Ook bij de oliebollenkraam zat de olie al in de bakoven en begon al lekker warm te worden. Om half acht konden de eerste oliebollen worden geproefd.

Richting de Goeman Borgesiusstraat zag ik dat zo rond zeven uur, beide vrachtwagens met meubelen, al waren gelost. Deze vrijwilligers gingen daarna de spulletjes uit de Grote Kerk naar de kramen brengen. Zo rond acht uur druppelden de vrijwilligers voor de verkoop binnen om de te verkopen spulletjes te sorteren en er een mooie kraam van te maken.

Het ging allemaal heel rustig en beheerst, hartelijk dank.

Om half tien is de markt geopend en kon de verkoop beginnen. Wat een prachtige dag is het geworden en met wat voor resultaat, een opbrengst van € 35.318,36, een opbrengst om “U” tegen te zeggen. Een prachtig mooi en hoog bedrag. Net geen record. Maar wel één van de betere. Ruim meer dan vorig jaar met een opbrengst van € 32.021,16.

Het weer liet zich van de goede kant zien, een lekkere temperatuur om lekker te shoppen, niet te warm, niet te koud en de hele dag droog. Wij hadden dit jaar zo de hele dag doorlopend bezoekers op de markt, een fijn en gezellig publiek.

 

Om half vier was de markt voorbij, op dat moment ging de verkoop nog gewoon even door. Wat nog verkocht kon worden leverde nog iets op.

Het opruimen ging dit jaar iets anders dan andere jaren. Zo zijn wij dit jaar begonnen met het inladen van de meubels zodat de verkoop op het kerkplein nog gewoon door kon gaan. Zo rond kwart over vier is begonnen met het opruimen van de kramen op het kerkplein.

Fijn dat zoveel vrijwilligers hebben meegeholpen, alleen met hulp van de vrijwilligers hebben wij deze dag met succes kunnen organiseren, hartelijk dank.

Eigenlijk een dag die min of meer vlekkeloos is verlopen. In velerlei opzichten een perfecte dag. Op naar de 35e editie.

Zoals voorgaande jaren is een deel van de ingebrachte goederen, denk hierbij aan potten en pannen, kleding, schoenen en speelgoed op transport gegaan naar Roemenië. Dit keer zijn er geen meubels meegegaan. Ook is een deel van de goederen, speelgoed, overgegaan naar het eigen ZWO-project ‘voor straatkinderen in DRCongo’, om dit tijdens de vestingdagen e.d. vanuit pand Zoer te koop aan te bieden. Fijn dat deze goederen op deze manier nog behouden blijven.

Na de Fancy Fair zijn de boeken naar Pand Zoer gegaan en zal de verkoop van de boeken doorgaan op alle zaterdagen vanaf Kopje Cultuur tot en met de elfduizend markt.

Ook tijdens deze Fancy Fair is een grote verloting gehouden. Al een aantal malen ben ik gevraagd “waar kan ik de uitslag vinden”. Deze kunt u vinden op de website www.pkn-steenwijk.nl. Ook zal deze worden afgedrukt in De Brug van deze maand.

Vanaf zaterdag 2 september, tussen 10 en 12 uur, kunt u weer de goederen inleveren bij de loods aan de Wheermaten 7c

Namens de Fancy Fair, Harry Roskam