Lezing Arie van Andel

God schiep de mens en de mensen schiepen zich een god.

Op dinsdag 28 maart geeft Arie van Andel om 19.30 uur een lezing in de Grote Kerk van Steenwijk.
De titel is ontleend aan het evangelie van Filippus: God schiep de mens en de mensen schiepen zich een god.

Naast de vier evangeliën die in de Bijbel zijn opgenomen circuleerden er in de eerste paar honderd jaar het christendom een fors aantal andere evangeliën.
Rond het jaar 400 stond de inhoud van de Bijbel zoals wij die kennen wel zo ongeveer vast.
Al het andere werd ketters verklaard en moest vernietigd worden. Helaas is de kerk daar goed in geslaagd.
Een unieke vondst bij Nag Hammadi in Egypte in 1948 bracht een ware schat aan geschriften aan het licht.
Een daarvan was het verloren gewaande evangelie van Filippus. Veel van wat er in het evangelie van Filippus staat vinden we ook in de Bijbel.
Maar daarnaast staan er ook andere dingen in. En die “andere dingen” maken het juist zo interessant.
Een tekst uit het evangelie van Filippus inspireerde Arie tot het maken van deze lezing.

Home » Activiteiten » Lezing Arie van Andel